Φωτογραφία: Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για το Φλασ.

Αρκετές φορές έχουμε ασχοληθεί με τα φορητά φλας. Πρόσφατα, με αφορμή πραγματικές ερωτήσεις κωδικοποιήσαμε συγκεκριμένες απορίες και απαντάμε εδώ.

• Ποιός ο λόγος να αγοράσω μεγαλύτερη εξωτερική μονάδα φλας, όταν η μηχανή μου έχει το γνωστό ενσωματωμένο φλασάκι;
Τα πράγματα που αγοράζουμε στη φωτογραφία, σχετίζονται με την αναμενόμενη χρήση. Το αναδιπλούμενο φλασάκι στο “πεντάπρισμα” της DSLR μπορεί να καλύπτει τελείως, τους χρήστες που δεν ασχολούνται ιδιαιτέρως με τεχνητό φωτισμό. Εξ άλλου, χάρη στην αυξημένη ευαισθησία των σύγχρονων αισθητήρων, αρκεί η λάμψη από ένα μικρό φλας για να φωτίσει τη σκηνή π.χ. σε ΙSO 800, όταν για την ίδια εκφώτιση σε ISO 100 θα χρειαζόταν να έπρεπε να ανοίξουμε το διάφραγμα κατά 3 stop ή να πλησιάσουμε πολύ περισσότερο ή τελικά θα έπρεπε να είχαμε μεγαλύτερο φλας. Τα φλασάκια που ενσωματώνουν οι DSLR και mirrorless μηχανές μπορούν να σώσουν την κατάσταση υπό ορισμένες συνθήκες. Όμως δεν ανταποκρίνονται σε μεγαλύτερες απαιτήσεις όπως π.χ. όταν χρειαστεί να δουλέψουμε με bounce ή με κάποια εξαρτήματα light modifier που εκ των πραγμάτων απορροφούν ένα μέρος της λάμψης ή όταν επιλέξουμε κλειστό διάφραγμα εργασίας.

• Όταν χρησιμοποιώ φλας, συχνά μένει μια ανεπιθύμητη σκιά στον κοντινό τοίχο.
Αυτό συμβαίνει γιατί το φλας δίνει φως με υπερβολικό κοντράστ δημιουργώντας έντονες σκιές στην κατεύθυνση της δέσμης φωτός. Εδώ έχουμε διάφορες εναλλακτικές: είτε να κάνουμε πιο μαλακό το φως με κάποιο “επεμβατικό” light modifier π.χ. ένα μεγάλο softbox ή άλλου είδους διαχυτήρα, είτε να αυξήσουμε την απόσταση του φόντου από το θέμα είτε να “κάψουμε” τις λεπτομέρειες στο φόντο ρίχνοντας εκεί μια άλλη φωτιστική πηγή. Υπό προϋποθέσεις, ένας ανακλαστήρας θα ήταν χρήσιμος για τον έλεγχο των σκιών.

• Φωτογράφισα ένα φίλο μου αλλά τα μάτια του βγήκαν με ένα διαβολικό κόκκινο. Διορθώνεται άραγε;
Το ενοχλητικό φαινόμενο red eye προκαλείται από την αντανάκλαση της λάμψης του φλας, στα αιμοφόρα αγγεία του αμφιβληστροειδούς. Εξαρτάται και από τα φυσικά χαρακτηριστικά των ματιών κάθε ατόμου δηλ. τα ανοικτόχρωμα μάτια είναι πιο ευπρόσβλητα. Επίσης είναι πιο έντονο όσο πλησιάζει (γραμμικά) ο άξονας του φλας με τον οπτικό άξονα του φακού. Με άλλα λόγια αν απομακρύνουμε το φλας από το hot shoe, τοποθετώντας σε εξωτερικό bracket ή και πιο πέρα, τότε ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες να προκύψει red eye.

Tips
• Μερικές μηχανές έχουν σύστημα με προφλασιές κατά του redeye. Πριν την κανονική λάμψη, το φλας εξαπολύει μια σειρά μικρών προκαταρκτικών φλασιών που έχουν ως αποτέλεσμα να συστέλλεται η κόρη του ματιού και να μην είναι τόσο έντονο το φαινόμενο.
• Με βάση τις έξυπνες λειτουργίες που είναι ενσωματωμένες στο firmware αρκετών φωτ. μηχανών, το redeye διορθώνεται αυτόματα στο post processing.

• Γιατί δεν είναι φυσικές οι φωτογραφίες μου με fill in
Η εξισορρόπηση φλας-περιβαλλοντικού φωτισμού είναι θέμα και θεωρητικών γνώσεων και εμπειρίας. Ιδανικά η παρουσία του φλας πρέπει να περνάει απαρατήρητη. Παλιότερα, οι φωτογράφοι έπρεπε να κάνουν πολύπλοκους υπολογισμούς για να καθορίσουν τη σχέση φωτισμού ανάμεσα στο φλας και τις υπάρχουσες πηγές περιβαλλοντικού φωτισμού. Έβρισκαν πως έπρεπε να ρυθμίσουν διάφραγμα και ταχύτητα για τους δύο φωτισμούς ξεχωριστά και μετά επιχειρούσαν την εξισορρόπηση. Όσοι δεν έχουν τέτοιες ..ευαισθησίες, το παρακάνουν στην ισχύ της φλασιάς, περίπου σε αναλογία 1:1 με το περιβαλλοντικό φως. Σήμερα δεν χρειάζονται τέτοιες ανησυχίες. Το μόνο που πρέπει είναι να ρυθμίσουμε εμπειρικά την κλίμακα αντιστάθμισης φλας (flash exposure compensation), συνήθως σε εύρος 1-2stop.

• Έχω ένα φλας από την παλιά μου, φιλμάτη Nikon F801, το SB 24. Επιτρέπεται να το βάλω στην ψηφιακή (D7200).
Συνοπτικά: όχι. Αναλυτικά: Το φλας έχει ορισμένη τάση συγχρονισμού κατά τη στιγμή της πυροδότησης δηλ. μια τιμή εκφραζόμενη σε Volt (V). Όταν οι μηχανές ήταν απλές με ελάχιστα ή καθόλου ηλεκτρονικά, η τάση συγχρονισμού ήταν αδιάφορη. Την ψηφιακή εποχή όμως με τα άφθονα ηλεκτρονικά και τα ευαίσθητα κυκλώματα, τυχόν υψηλή τάση στο hot shoe δεν είναι καθόλου αθώα. Μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα. Γι αυτό οι κατασκευαστές αποτρέπουν την χρήση φλας από παλιότερες σειρές. Στην περίπτωσή μας υπάρχει και ένας δεύτερος σημαντικός ανασχετικός παράγοντας. Στις ψηφιακές μηχανές έχουν εφαρμοστεί συστήματα φλασομέτρησης TTL (στη Νikon λέγεται iTTL) που λειτουργούν διαφορετικά. Στην εποχή του φιλμ ο αισθητήρας φλασομέτρησης μετρούσε από την επιφάνεια του φιλμ σε πραγματικό χρόνο -κάτι εφικτό εφόσον η επιφάνεια δεν ήταν υπερβολικά ανακλαστική και το σύστημα μπορούσε να καλιμπραριστεί για τα χαρακτηριστικά της εμουλσιόν. Στην ψηφιακή εποχή έχουμε να κάνουμε με αισθητήρες με “απαγορευτικά” γυαλιστερή επιφάνεια. Έτσι οι σχεδιαστές έχουν φροντίσει να εξαπολύουν τα φλας μια σειρά από σχεδόν αόρατες προφλασιές πριν την κανονική φλασιά που υπολογίζουν την απόσταση και ανάλογα προσαρμόζουν την ισχύ της λάμψης.
Ηθικό δίδαγμα: Μην υπολογίζετε στο παλιό SB24. Πρέπει να πάρετε κάποιο σύγχρονο Speedlight που υποστηρίζει iTTL όπως το πρόσφατο SB-5000 ή ίσως κάποιο πιο απλό σαν το SB-500.

Πηγή: http://www.photo.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published.